dinsdag 15 april 2014

Quote van de week: Vinden dat je geliefde moet veranderen


Vinden dat je geliefde moet veranderen. De quote van deze week is er één waar ik het roerend mee eens ben, en waar vaak over gesproken word. Er zijn er die altijd proberen hun partner te veranderen, terwijl ik van mening ben dat als je écht van iemand houdt, je deze persoon neemt zoals hij/zij is.

Quote

Als je gelooft dat degene van wie je houdt
anders moet zijn dan ze is,
dan heb je helemaal geen relatie met haar.
Je hebt een relatie met een ideaalbeeld in je hoofd.
Je hebt een relatie met je eigen gedachten.


Verliefdheid is projectie. Je denkt iets te zien in een persoon en daar word je helemaal verliefd op. Vaak als de verliefdheid dan wegebt, ontdek je dat die persoon toch anders is dan je aanvankelijk dacht en is er weer een relatie kapot. Vaak hebben vrouwen dan de neiging om vage dingen te zeggen als:

'Hij deed zich in het begin van onze relatie heel anders voor dan hij was'. Dit zal in uitzonderingsgevallen heus wel waar zijn, maar meestal is het toch zo dat jij zelf allemaal karaktereigenschappen aan je vlam hebt toegedicht, die je echt heel graag wilde zien in je partner.

Als iemand na een maand brult dat het echte liefde is, kan ik dan ook nooit anders dan meewarig een wenkbrauw optrekken. Wij mensen zijn zo enorm complex en na een maand (ook al ben je dag en nacht samen) ken je nog lang niet alle facetten van het karakter van iemand. Sterker nog, vaak kennen we onszelf nog niet eens!

Eisen dat je partner verandert, is in mijn ogen dan ook een daad van agressie. Als jij je partner niet kunt accepteren zoals hij/zij is, is dat jouw probleem en zal jij dat aan moeten pakken. En dat pak je dus niet aan door je partner zo te willen veranderen dat hij/zij aan jouw ideaalbeeld voldoet. En daarom vind ik deze quote van Scott Kiloby ook zo mooi. Je houdt niet van je partner, maar van het plaatje van je partner wat je zelf hebt bedacht in je hoofd.

18 opmerkingen:

  1. ik weet niet, ik vindt dat deze quote niet voor een geliefde hoort?
    je neemt iemand zoals die is, want als ik mezelf kijk dan zullen ze ook wel veel aan mezelf willen veranderen en ik weet uit ervaring dat dat iet lukt, want als ze je willen veranderen vallen ze niet echt voor je

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verliefdheid moet overgaan in liefde en vriendschap. Alleen echte vrienden kunnen samen oud worden. Je partner is zoals hij of zij is en dat moetje acceptern.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je partner accepteren zoals hij/zij is, dat is erg belangrijk, Diana, als men je wil veranderen dan zou ik gauw de andere kant oplopen:-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je die persoon waarvoor je gevallen bent zoals die is, en je gaat hem veranderen dan is hij niet meer die persoon waavoor je gevallen was. En ik vraag me af of dat dan echte liefde is...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen Diana,
    Je weet mijn antwoord denk ik wel al. Ik vind dat je niemand moet veranderen. Iedereen is uniek, en mensen die verliefd op elkaar werden hadden een bepaald beeld, en dat werd mooier onder invloed van allerlei hormonen en zo.

    Maar mensen zijn hoe ze zijn. Daar verander je niets aan. Ga je dat toch proberen, dan doe je dat uit eigenbelang, en heeft dat niets met liefde voor die persoon te maken.

    Ook kinderen verander je niet. Bijsturen op opvoedkundige wijze kan wel. Anders groeien ze mss op zonder fatsoen en zo, maar ze moeten de ruimte hebben zichzelf te zijn.

    Ik wens je een fijne dagX

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn man is goed zoals hij is..... Ik weet dat hij vaak beloftes doet die hij niet kan houden (morgen help ik je hier of daar mee; en dan niet doen), maar daar houdt ik rekening mee. En mens verander je niet zomaar, het zijn daarin niet dieren. Een eigen wil en een eigen karacter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na de verliefdheid komt de realiteit .Het samen zijn vergt soms voor beide partners wat heel kleine aanpassingen .Het leven samen is geven en nemen en iemand willen veranderen is zo'n onzin dat lukt niet en moet een mens ook niet willen .
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha nemen en geven en niks veranderen...ja wat bijschaven misschien whahaha...
    Zo geef ik nog steeds aan wat me niet bevalt en andersom ook...dus zit wel goed...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee, ik ben toch verliefd geworden op degene die ze is. En daarbij in de loop van de jaren veranderd iedereen wel. Dus misschien kun je daar iets aan bijsturen ;-0

    Love As Always
    Di Mari

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Neem de mensen zoals ze zijn, dat geldt ook voor buren, vreemde en ieder die op je pad komt.

    Fijne dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ha die Diana
    raar ik krijg vandaag pas bericht van dit blog van gister
    en ja we moeten de mensen nemen zo ze zijn
    en niet proberen iemand te veranderen
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je oprecht van je partner houdt, mag je niet verwachten dat hij/zij verandert. Probeer je eerst zelf maar eens te veranderen, en als je merkt hoe moeilijk dat is, besef je pas wat je van je liefste zou eisen... Ik ben blij met mijn man zoals ie is ;-)
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Diana,je bent zo als je bent ,veranderen gaat niet lukken
    dan is de liefde gedoemd te mislukken......

    BeantwoordenVerwijderen
  14. met echte liefje neem je de mooie en ook de minder mooie kantjes erbij

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is altijd weer de spiegel die we tegenkomen in het gezicht van de ander...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Liefde is een vreemd iets , tenslotte hetro of les, of homo , we zijn vreemden van elkaar . We zijn meer dan dertig jaar getrouwd en soms vinden we elkaar soms vreemde trekjes nog. Liefde is veel water in de wijn doen en leren elkaar te waarderen ! Hoe soms je het moeilijk vind uit je gewoonten te raken !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ha die Diana
    ik hoop alles en iedereen is gezond
    slaap wel

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter